Rugăciunea Sfântului Mucenic Ciprian
Stăpâne Doamne, Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, Creatorule și Chivernisitorule a toate, Sfânt și slăvit ești; Împăratul împăraților și Domnul domnilor, slavă Ție! Tu, Cel ce locuiești în lumina cea nepătrunsă și neapropiată, pentru rugăciunea mea, a smeritului și nevrednicului robului Tău, depărtează demonii și stinge viclenia lor de la robii Tăi; revarsă ploaie la bună vreme peste tot pământul și fă-l să-și dea roadele lui; copacii și viile să-și dea deplin rodul lor; femeile să fie dezlegate și eliberate de nerodirea pântecelui; acestea și toată lumea mai întâi fiind dezlegate, dezleagă și toată zidirea de toate legăturile diavolești. Și dezleagă pe robul Tău (numele), împreună cu toate ale casei lui, de toate legăturile satanei, ale magiei, ale farmecelor și ale puterilor potrivnice. Împiedică Tu, Doamne Dumnezeul părinților noștri, toată lucrarea satanei, Tu, Cel ce dai dezlegare de magie, de farmece, de vrăji și de toate lucrările satanicești și de toate legăturile lui, și distruge toată lucrarea vicleană prin pomenirea Prea Sfântului Tău nume, al Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh!
Așa, Doamne, Stăpâne a toate, auzi-mă pe mine nevrednicul slujitorul Tău și dezleagă pe robul Tău (numele) de toate legăturile satanei și dacă este legat în Cer, sau pe pământ, sau cu piele de animale necuvântătoare, sau cu fier, sau cu piatră, sau cu lemn, sau cu scriere, sau cu sânge de om, sau cu al păsărilor sau cu al peștilor, sau prin necurăție, sau în alt chip s-au abătut asupra lui, sau dacă din altă parte au venit, din mare, din fântâni, din morminte, sau din orice alt loc, sau dacă au venit prin unghii de om, de animal, sau gheare de pasăre, sau prin șerpi (vii sau morți), sau prin pământul morților, sau dacă au venit prin străpungere de ace, dezleagă-le pentru totdeauna, în ceasul acesta, Doamne, cu puterea Ta cea mare!
Tu Doamne, Dumnezeul nostru, Care cunoști și știi toate, dezleagă, sfărâmă și distruge acum lucrările magiei, iar pe robul Tău (numele) păzește-l, cu toți ai casei lui, de toate uneltirile diavolești.
Zdrobește cu însemnarea cinstitei și de viață făcătoarei Cruci toate puterile potrivnicilor. Pustiește, distruge și depărtează pentru totdeauna toate lucrările magiei, vrăjitoriei și fermecătoriei de la robul Tău (numele).
Așa, Doamne, auzi-mă pe mine păcătosul slujitorul Tău și pe robul Tău, cu toți ai casei lui, și dezleagă-i de demonul de amiază, de toată boala și de tot blestemul, de toată mânia, nenorocirea, clevetirea, invidia, farmecele, nemilostivirea, lenea, lăcomia, neputința, prostia, neînțelepciunea, mândria, cruzimea, nedreptatea, trufia, și de toate rătăcirile și greșelile, știute și neștiute, pentru Sfânt numele Tău, că binecuvântat ești în veci.
Slavă Ție, Dumnezeul nostru, slavă Ție! Amin.

Viața Sfântului Mucenic Ciprian Episcopul Cartaginei
Sfântul Mucenic Ciprian este unul dintre cei mai cinstiți sfinți din tradiția creștină ortodoxă, cunoscut pentru viața sa de la vrăjitorie la sfințenie. Prăznuit în fiecare an pe data de 2 octombrie, Sfântul Ciprian este adesea asociat cu eliberarea de vrăji, blesteme și toate lucrările diavolești, fiind invocat de credincioși pentru protecție spirituală.
Născut într-o perioadă de intensă persecuție a creștinilor, Sfântul Ciprian a trăit o viață extraordinară, marcată de o transformare profundă și dramatică. De la practicile sale păgâne și vrăjitorești, el a fost adus la credința creștină printr-o serie de evenimente miraculoase și intervenții divine, culminând cu convertirea sa și devenirea sa în creștinism.
Origini și tinerețea
Sfântul Mucenic Ciprian s-a născut în Antiohia Siriei, în timpul domniei împăratului Deciu (249-251 d.Hr.). Provenind dintr-o familie păgână de rang înalt, Ciprian a fost dedicat zeului Apolon încă din copilărie. Părinții săi l-au trimis de tânăr să învețe artele vrăjitoriei și filosofia păgână, devenind astfel un adept devotat al ocultismului și al practicilor vrăjitorești.
La vârsta de șapte ani, Ciprian a fost încredințat vrăjitorilor pentru a învăța meșteșugul vrăjitoriei și înțelepciunea drăcească. Pe măsură ce creștea, a fost trimis în diverse locuri considerate sfinte de către păgâni, inclusiv pe Muntele Olimp, unde a petrecut ani de zile învățând diverse năluciri și trucuri drăcești. În această perioadă, a dobândit capacitatea de a controla elementele naturii, de a provoca vânturi, tunete și ploi, precum și de a aduce vătămări oamenilor și animalelor.
La cincisprezece ani, Ciprian a devenit un expert în vrăjitorie, fiind educat de șapte maeștri care slujeau la cele șapte planete, fiecare învățându-l tainele diavolești specifice. În căutarea unei înțelepciuni și puteri și mai mari, Ciprian a călătorit în diverse orașe și țări, inclusiv în Egipt și Caldeea, unde a învățat să citească în stele și a devenit desăvârșit în toate practicile vrăjitorești cunoscute.
În cele din urmă, Ciprian s-a stabilit în Antiohia, unde a devenit cunoscut ca unul dintre cei mai mari vrăjitori ai vremii sale. Practicile sale diavolești și influența sa asupra celor din jur au adus multă suferință și pierzare, dar și o mare reputație de putere și frică. Cu toate acestea, viața sa avea să se schimbe radical printr-o întâlnire providențială care avea să îl conducă pe calea credinței creștine.
Viața ca vrăjitor
Înainte de a se converti la creștinism, Sfântul Ciprian a fost cunoscut ca unul dintre cei mai puternici și respectați vrăjitori ai timpului său. Practicile sale vrăjitorești erau variate și extrem de puternice, incluzând schimbarea vremii, provocarea tunetelor și fulgerelor, influențarea valurilor mării și aducerea de boli și nenorociri asupra oamenilor și animalelor. Ciprian avea abilitatea de a controla forțele naturii și de a invoca spirite malefice pentru a îndeplini diferite sarcini diavolești.
Ciprian a studiat și a practicat vrăjitoria în diverse locuri considerate sacre de păgâni, inclusiv pe Muntele Olimp, în Egipt și în Caldeea. În fiecare dintre aceste locuri, a învățat și a perfecționat diverse tehnici și ritualuri, devenind un expert desăvârșit în artele oculte. Prin intermediul jertfelor și invocațiilor sale, a ajuns să comunice direct cu diavolul și cu alte entități demonice, primind de la acestea puteri supranaturale și onoruri.
Puterea și influența lui Ciprian erau atât de mari încât a devenit un personaj temut și respectat, capabil să rezolve diverse probleme ale oamenilor prin intermediul vrăjilor sale. Oamenii apelau la el pentru a obține succes în afaceri, dragoste sau pentru a-și răzbuna dușmanii. Ciprian nu doar că oferea aceste servicii, dar își învăța și ucenicii să facă același lucru, perpetuând astfel artele întunecate ale vrăjitoriei.
Una dintre cele mai cunoscute povești despre puterile vrăjitorești ale lui Ciprian implică un tânăr pe nume Aglaid, care se îndrăgostise de o frumoasă creștină pe nume Iustina. Incapabil să o cucerească prin mijloace normale, Aglaid a apelat la Ciprian pentru a-l ajuta să o seducă pe Iustina. Ciprian a folosit toate cunoștințele sale vrăjitorești pentru a o vrăji pe Iustina, dar de fiecare dată a fost înfrânt de puterea credinței și rugăciunilor acesteia. În cele din urmă, această înfrângere a lui Ciprian în fața credinței creștine avea să fie catalizatorul convertirii sale.
Deși Ciprian era un vrăjitor puternic, întâlnirea sa cu Iustina și eșecul în fața credinței ei au început să-i deschidă ochii către adevărata putere a lui Dumnezeu. Acesta a fost primul pas pe calea renunțării la practicile sale oculte și îmbrățișării credinței creștine, o transformare care avea să-i schimbe viața pentru totdeauna.
Convertirea la Creștinism
Povestea convertirii Sfântului Ciprian la creștinism este strâns legată de întâlnirea sa cu Sfânta Iustina, o tânără creștină cunoscută pentru credința și curăția ei. Aceasta întâlnire providențială a fost punctul de cotitură în viața lui Ciprian, un eveniment care a demonstrat puterea lui Dumnezeu și a condus la abandonarea definitivă a practicilor vrăjitorești de către Ciprian.
Tânărul Aglaid, îndrăgostit de frumoasa Iustina, i-a cerut ajutorul lui Ciprian pentru a o cuceri, după ce toate încercările sale obișnuite au eșuat. Ciprian a acceptat provocarea, folosindu-și toate cunoștințele vrăjitorești pentru a o vrăji pe Iustina și a o face să cedeze dorințelor lui Aglaid. Însă, spre surprinderea și frustrarea lui, toate încercările sale au fost zădărnicite de credința puternică a Iustinei și de rugăciunile ei fervente către Hristos.
Iustina, fiind supusă atacurilor vrăjitorești, și-a pus toată încrederea în Dumnezeu și s-a rugat neîncetat pentru protecție. Prin puterea rugăciunii și a semnului crucii, ea a reușit să alunge toate influențele demonice trimise de Ciprian. Văzând puterea rugăciunii și a semnului crucii, Ciprian a început să-și pună întrebări asupra adevăratei puteri și autorități. Confruntat cu repetate eșecuri în fața unei tinere fragile dar puternice în credință, Ciprian a realizat neputința și limitările puterilor sale vrăjitorești.
Într-un moment de disperare și introspecție, Ciprian a strigat către Dumnezeu, cerând ajutorul Acestuia. În acel moment, a făcut semnul crucii și a invocat numele lui Hristos, ceea ce a determinat imediata îndepărtare a demonilor. Această experiență l-a convins pe Ciprian de adevărul și puterea credinței creștine.
După această revelatoare experiență, Ciprian a renunțat definitiv la vrăjitorie și a decis să îmbrățișeze creștinismul. S-a dus la episcopul creștin Antim și, cu smerenie și căință, a cerut să fie botezat. Episcopul, cunoscând reputația și trecutul său, inițial l-a privit cu suspiciune. Însă, după ce Ciprian și-a mărturisit păcatele și a ars toate cărțile sale de vrăjitorie, episcopul a fost convins de sinceritatea convertirii sale și l-a botezat.
Botezul lui Ciprian a fost un punct de cotitură nu doar în viața sa, ci și în comunitatea creștină din Antiohia. După botez, Ciprian a devenit un creștin devotat, cunoscut pentru pocăința sa profundă și pentru dedicarea sa față de noua sa credință. Această transformare miraculoasă a fost un exemplu viu al puterii mântuitoare a lui Dumnezeu, atrăgând mulți alți oameni către creștinism și întărind credința celor care deja îl urmau pe Hristos.
Convertirea Sfântului Ciprian este un testament al puterii divine și al capacității omului de a se schimba radical prin harul lui Dumnezeu, devenind astfel un far de speranță și credință pentru toți cei care au auzit povestea sa.
Viața creștină și martiriul
După convertirea sa la creștinism, Sfântul Ciprian a renunțat definitiv la practicile vrăjitorești și s-a dedicat complet vieții creștine. A fost hirotonit diacon, apoi preot și, în cele din urmă, episcop al Antiohiei. În această calitate, Ciprian a devenit un predicator fervent al Evangheliei, cunoscut pentru zelul său misionar și pentru lupta sa împotriva păgânismului și vrăjitoriei.
Viața creștină a Sfântului Ciprian a fost marcată de o profundă pocăință și dedicare față de Dumnezeu. El a petrecut mult timp în rugăciune, post și acte de milostenie, câștigând respectul și admirația comunității creștine. Ciprian și-a folosit cunoștințele și influența pentru a-i ajuta pe cei aflați în nevoie și pentru a-i proteja pe creștini de persecuțiile vremii.
Însă, convertirea sa nu a fost lipsită de dificultăți. Autoritățile păgâne, deranjate de influența crescândă a lui Ciprian și a creștinilor, au început să-i persecute. Sfântul Ciprian și Sfânta Iustina, care l-a inspirat și i-a fost alături în timpul convertirii, au fost arestați și aduși în fața guvernatorului Evtolmie. Refuzând să renunțe la credința lor, au fost supuși la numeroase torturi și chinuri.
În ciuda suferințelor îndurate, Ciprian și Iustina au rămas neclintiți în credința lor. În mod miraculos, au ieșit nevătămați din toate încercările la care au fost supuși, ceea ce a provocat uimirea și furia guvernatorului. În cele din urmă, guvernatorul i-a trimis la Nicomidia, unde au fost condamnați la moarte de către împăratul Dioclețian.
Pe 2 octombrie 304, Ciprian și Iustina au fost executați prin decapitare, primind moartea martirică în cetatea Nicomidiei. Moartea lor a avut un impact profund asupra comunității creștine, care i-a cinstit ca martiri și modele de credință neclintită.
Sfântul Ciprian este amintit nu doar pentru transformarea sa remarcabilă de la vrăjitorie la sfințenie, ci și pentru curajul și devotamentul său în fața persecuției. Moștenirea sa spirituală continuă să inspire credincioșii, iar viața sa rămâne un exemplu puternic al puterii mântuitoare a credinței și a harului divin. Ciprian și Iustina sunt prăznuiți împreună pe 2 octombrie, zi în care credincioșii îi cinstesc și îi invocă pentru protecție împotriva vrăjilor și a răului.
Astăzi, mâna dreaptă a Sfântului Ciprian este păstrată la Biserica Zlatari din București, unde credincioșii vin să se roage și să ceară ajutorul sfântului în diversele lor necazuri. Acest relicvariu sfânt este un simbol al puterii și sfințeniei lui Ciprian, amintindu-ne de viața sa plină de credință și sacrificiu.
Moștenirea și cinstirea
Moștenirea Sfântului Mucenic Ciprian a rămas vie și puternică de-a lungul secolelor, fiind cinstit ca un mare sfânt și protector împotriva vrăjilor, blestemelor și a tuturor lucrărilor diavolești. Credincioșii îl invocă adesea în rugăciunile lor pentru a cere ajutor și protecție, datorită puterii sale spirituale demonstrate prin viața sa de sfințenie și martiriu.
Biserica Ortodoxă îl prăznuiește pe Sfântul Ciprian împreună cu Sfânta Iustina pe data de 2 octombrie. În această zi, numeroși credincioși se adună în biserici pentru a participa la slujbele speciale dedicate lor și pentru a-și aduce aminte de viața lor exemplară. Rugăciunile către Sfântul Ciprian sunt cunoscute pentru puterea lor de a alunga influențele malefice și de a oferi protecție spirituală celor care le rostesc cu credință.
Unul dintre cele mai importante relicve asociate cu Sfântul Ciprian este mâna sa dreaptă, care este păstrată în Biserica Zlatari din București. Această particică din Sfintele Moaște ale Sfântului Ciprian atrage mulți pelerini care vin să se roage și să ceară ajutorul sfântului în problemele lor. Biserica Zlatari, ctitorită de Spătarul Mihail Cantacuzino în anul 1705, a devenit un important loc de pelerina.
Sfântul Ciprian este recunoscut nu doar pentru protecția sa împotriva vrăjilor, ci și ca un exemplu de transformare spirituală și de pocăință profundă. Viața sa demonstrează că, indiferent de cât de adânc poate fi un om prins în păcat și întuneric, puterea lui Dumnezeu este întotdeauna mai mare și poate aduce mântuire și lumină chiar și în cele mai întunecate suflete.
Viața și moștenirea Sfântului Mucenic Ciprian sunt un testament al puterii transformatoare a credinței creștine. De la un vrăjitor temut și respectat, Ciprian a devenit un sfânt și martir cinstit, simbolizând triumful luminii asupra întunericului. Convertirea sa a fost un proces profund și miraculos, catalizat de puterea rugăciunii și a credinței Sfintei Iustina.
Martiriul său alături de Sfânta Iustina a întărit și mai mult credința comunității creștine și a demonstrat curajul și devotamentul lor neclintit față de Dumnezeu. Moștenirea lor continuă să inspire și să ofere speranță credincioșilor din întreaga lume, fiind un exemplu viu al milostivirii divine și al posibilității de mântuire pentru toți oamenii, indiferent de trecutul lor.
Sfântul Ciprian rămâne un protector puternic împotriva răului și un mijlocitor al harului divin, chemându-ne pe toți să ne întoarcem spre Dumnezeu și să ne punem încrederea în puterea Sa mântuitoare. Astfel, viața sa este un far de lumină și speranță, amintindu-ne de iubirea infinită a lui Dumnezeu și de capacitatea noastră de a ne schimba și de a deveni sfinți.

Acatistul Sfântului Sfințit Mucenic Ciprian
Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Tale și ale tuturor sfinților, miluiește-ne pe noi. Amin.
Slavă Ție, Dumnezeul nostru, slavă Ție.
Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul adevărului, Care pretutindenea ești și toate le împlinești, Vistierul bunătăților și dătătorule de viață, vino și Te sălășluiește întru noi, și ne curăteste pe noi de toată întinăciunea și mântuiește, Bunule, sufletele noastre.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne pe noi. (de 3 ori)
Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh. Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Preasfântă Treime, miluiește-ne pe noi. Doamne, curăteste păcatele noastre. Stăpâne, iartă fărădelegile noastre. Sfinte, cercetează și vindecă neputințele noastre, pentru numele Tău.
Doamne miluiește. (de 3 ori)
Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh. Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Tatăl nostru, Carele ești în ceruri, sfințească-Se numele Tău, vie împărăția Ta, facă-se voia Ta, precum în cer așa și pe pământ. Pâinea noastră cea de toate zilele da-ne-o nouă astăzi, și ne iartă nouă gresealele noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pre noi în ispita, ci ne izbăvește de cel viclean.
Că a Ta este împărăția și puterea și slavă, a Tatălui, și a Fiului, și a Sfântului Duh. Acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Troparul Sfântului Sfințit Mucenic Ciprian, glasul IV
Și părtaș obiceiurilor și următor scaunelor Apostolilor fiind, lucrare ai aflat, de Dumnezeu însuflate, spre suirea privirii la cele înalte. Pentru aceasta, cuvântul adevărului drept învățând și cu credință răbdând până la sânge, Sfințite Mucenice Ciprian, roagă-te lui Hristos Dumnezeu să mântuiască sufletele noastre.
Condac 1
Cela ce mai înainte ai fost învățător răutății și te-ai arătat Arhiereu prin cinstita fecioară Justina, și ca un păstor înțelept, din spinii înșelăciunii ai înflorit ca o floare prea frumoasă, și pe noi credincioșii, ne-ai umplut cu miresmele tămăduirilor și de razele minunilor tale, întărește-ne ca să-ți cântăm ție: Bucură-te, Sfințite Mucenice Cipriane, pururea slăvite!
Icos 1
Minunată s-a arătat viața ta, Sfinte, că din pruncie slujirii idolești ai fost închinat, dar cunoscând Domnul râvna ta după cunoașterea cea adevărată, ți-a descoperit ție, printr-o fecioară curată, pe Hristos-Singur-Adevărul, de care taină și pronie dumnezeiască minunându-ne, cu credință cântăm ție:
Bucură-te, cel ce ai înfrânt slujirea idolească
Bucură-te, că ai vădit înșelăciunea diavolească
Bucură-te, că la cunoștința adevărului ai râvnit
Bucură-te, cel ce și în păgânească cunoștință te-ai arătat iscusit
Bucură-te, cel ce diavolești meșteșuguri și vrăjitorii ai cunoscut
Bucură-te, că pe toate acestea mai apoi de ocară le-ai făcut
Bucură-te, că poți să ne scapi de ispita diavolească
Bucură-te, că ne izbăvești de rătăcirile eretice
Bucură-te, că ne arăți calea spre adevăr
Bucură-te, că rugăciunile tale de tot răul ne scapă
Bucură-te, ajutorul celor înviforați
Bucură-te, că lumina ta tuturor o împarți
Bucură-te, Sfințite Mucenice Cipriane, pururea slăvite!
Condac 2
Cu meșteșugurile vrăjilor tale, multe pagube și răutăți ai săvârșit la început; dar apoi la cunoștința adevărului venind, ai răscumpărat vremea, aducând din rătăcire pe mulți la Hristos, și învățându-i să cânte lui Dumnezeu: Aliluia!
Icos 2
Cartagina, Antiohia și Egiptul te-au hrănit din pruncie cu cunoștința diavolească și cu spurcata învățătură a slujirii idolești, dar Domnul, cu negrăită milostivirea Sa cea nebiruită de păcatele omenești, printr-o fecioară curată ți-a rânduit întoarcerea; pe care milostivire slăvind-o, ție, celui ce te-ai învrednicit a o dobândi, îți cântăm:
Bucură-te, că Dumnezeu te-a întors de la păgânească slujire
Bucură-te, că așa ai cunoscut a Sa milostivire
Bucură-te, îți aducem noi, închinătorii lui Hristos
Bucură-te, căci întorcându-te, pe mulți la Dumnezeu i-ai întors
Bucură-te, că și azi ești pildă vie celor rătăciți
Bucură-te, că luminezi calea celor de eresuri orbiți
Bucură-te, că păzești Biserica oilor cuvântătoare, de rătăcire
Bucură-te, că o aperi pe ea de dosădire
Bucură-te, îți cântăm ție cu umilință
Bucură-te, izbăvitorule de vrăjmașul cel rău
Bucură-te, tămăduitorule al celor ce caută sprijinul tău
Bucură-te, Sfințite Mucenice Cipriane, pururea slăvite!
Condac 3
În chip minunat ți-a rânduit Dumnezeu întoarcerea de la slujirea păgânească, Sfinte, că mai întâi a ales o fecioară curată cu numele Iustina care, prin propovăduirea diaconului Prailie, aflând taina întrupării lui Hristos și Sfânta Sa învățătură, de la păgânătate a venit la creștineasca credință, învățându-se a slăvi pe Dumnezeu și a-I cânta Lui: Aliluia!
Icos 3
Ca într-un pământ bun căzând sămânța propovăduirii lui Hristos în inima Iustinei, a adus mult rod, căci aceasta împreună cu părinții săi a venit la Hristos, slujindu-I Lui în rugăciune, în post și în înfrânare, pe care lucru minunat văzându-l, ne uimim, și înțelegând în ce chip tainic orânduiește Dumnezeu întoarcerea celor aleși ai Săi la lumină, îți cântăm ție, celui ce îndelungă vreme ți s-a pregătit cărare:
Bucură-te, că Domnul te-a cunoscut pe tine a fi vas ales
Bucură-te, că mai întâi Iustina, fecioara cea curată, pe calea Domnului a purces
Bucură-te, că printr-însa ți s-a pregătit cărarea întoarcerii la Hristos
Bucură-te, că Iustina întâi pe părinții săi de la păgâneasca slujire i-a întors
Bucură-te, că Iustina Mireasă aleasă a lui Hristos s-a dovedit
Bucură-te, că Lui în post și multă rugăciune I-a slujit
Bucură-te, că sufletul ei s-a arătat pământ cu multă rodire
Bucură-te, că ne-a învățat a ne închina Ziditorului, nu la a Sa zidire
Bucură-te, că și azi dați lumină celor îndoielnici
Bucură-te, că la voi aleargă cei ce în credință se arată șovăielnici
Bucură-te, și împreună cu Iustina roagă-te pentru noi
Bucură-te, că prin rugăciunile voastre ne izbăvim din nevoi
Bucură-te, Sfințite Mucenice Cipriane, pururea slăvite!
Condac 4
Văzând râvna cea mare a fecioarei Iustina către Hristos, căci pe mulți începuse a-i întoarce de la păgâneasca slujire, urâtorul de bine și al oamenilor, diavolul, a pornit asupră-i cumplit război al răutății, dar ea, întărindu-se cu Semnul Crucii, prin rugăciune zdrobea puterea diavolului, cântând lui Dumnezeu: Aliluia!
Icos 4
Cu multă iscusință a socotit vrăjmașul neamului omenesc a o abate pe Iustina de la calea mântuirii, dar nu a priceput vicleanul că astfel lucra întoarcerea spre mântuire și spre dumnezeiasca slujire încă și a altor vase ale lui Dumnezeu, și cursă înșelătoare cu meșteșug îi întinse ei, prin tânărul Aglaid Scolasticul voind a o vâna pe dânsa spre petrecerea cea în necurăție. Dar, întărită fiind de puterea lui Hristos, păzită a fost de toată spurcăciunea, pentru care și noi, uimiți de înțeleptele orânduiri ale lui Dumnezeu, grăim ție:
Bucură-te, că nimic nu au izbutit cursele diavolești asupra fecioarei celei curate
Bucură-te, că prin Aglaid Scolasticul, buna ta râvnă trebuia să se arate
Bucură-te, că așa orânduiește Dumnezeu cărările mântuirii
Bucură-te, că ne înveți pe noi a fi tari și statornici la vremea ispitirii
Bucură-te, că fecioara de uneltiri viclene nu s-a arătat ispitită
Bucură-te, că prin darul cerescului ei Mire, de tot răul a fost păzită
Bucură-te, că meșteșugitele curse nu au înșelat-o
Bucură-te, că mielușeaua lui Hristos, statornică buna sa râvnă a arătat-o
Bucură-te, că pilda ei trebuie să ne stea înainte
Bucură-te, Sfinte, că ai prețuit curățenia ei cuminte
Bucură-te, că prin ale voastre rugăciuni suntem apărați de multe ispite
Bucură-te, și ale noastre rugăciuni fă-le înaintea Domnului bine primite
Bucură-te, Sfințite Mucenice Cipriane, pururea slăvite!
Condac 5
Neputând Aglaid nici cu ademeniri viclene, și nici cu sila, a o atrage pe fecioară de la păzirea curăției sale, a alergat la tine, Cipriane prea slăvite, care pe atunci erai cunoscut ca jertfitor idolesc și mare vrăjitor și fermecător, căci așa orânduise Dumnezeu taina întoarcerii tale la Hristos, de care negrăită înțelepciune noi minunându-ne, cântare aducem Lui: Aliluia!
Icos 5
Cu necurata putere a vrăjilor tale ai încercat atunci, Cipriane, a ispiti curăția fecioarei Iustina, ca să o pleci pe ea spre dorirea cea aprinsă, spre necurăția lui Aglaid, și s-a tulburat sufletul curat al fecioarei de războiul pe care diavolul îl ridicase asupra ei; dar întărindu-se cu semnul Crucii Sfinte și cu puterea rugăciunii, a biruit săgețile aprinse, cele pornite împotrivă-i. De care lucru aflând, amar te-ai întristat, dar noi cântăm ție:
Bucură-te, Cipriane, că întristarea aceasta spre bucurie s-a arătat roditoare
Bucură-te, că s-a păzit curăția neprihănitei fecioare
Bucură-te, că s-a frânt boldul satanei, prin Cinstita Cruce
Bucură-te, că și azi rugăciunea ta biruință împotriva diavolului aduce
Bucură-te, că și nouă credința Iustinei spre pildă ne stă înainte
Bucură-te, că și ție însuți, spre ajutor s-a făcut, Sfinte
Bucură-te, că așa ai cunoscut amăgirea vrăjilor idolești
Bucură-te, că acum, cu rugăciunile tale, toată puterea celui rău biruiești
Bucură-te, că pe voi Sfinților Ciprian și Iustina, vă chemăm în ajutor
Bucură-te, că v-ați făcut biruitori asupra tuturor rătăciților
Bucură-te, că prin tine s-a vădit zădărnicia credințelor păgânești
Bucură-te, că și azi farmece și descântece ca spurcate vrăjitorii le vădești
Bucură-te, Sfințite Mucenice Cipriane, pururea slăvite!
Condac 6
Văzând biruindu-se meșteșugirea vrăjilor tale cu puterea Crucii, ți-ai înnoit atacurile împotriva fecioarei Iustina, căci așa a voit Domnul, ca să se vădească marea neputință și înșelăciunea uneltirilor diavolești, și să se arate puterea Numelui lui Hristos, ca văzând minunea, toți să-L lăudăm pe El, cântând: Aliluia!
Icos 6
Smerindu-și trupul său cu postul și rugăciunea, cu haină aspră îmbrăcându-se, Iustina a biruit atacurile pe care mai vârtos diavolul le pornise împotriva ei. Iară el, uneltind cu vicleșug ca și oarecând pe Eva să o amăgească, sub chipul unei femei venind, cu amăgitoare vorbe încerca să o ispitească, voind, parcă, să urmeze vieții și curăției ei. Dar acest chip de ademenire înțelegându-l Iustina, a biruit uneltirile lui, pentru care noi grăim:
Bucură-te, Cipriane, că stăruind în prigonirea fecioarei ai vădit puterea rugii
Bucură-te, că fecioara nu s-a amăgit de duhul înșelăciunii
Bucură-te, că prin stăruința ta în prigonire, ca și oarecând Pavel, statornic te-ai arătat
Bucură-te, că statornicia ta în rău, îndelung iubitorul de oameni Dumnezeu a răbdat
Bucură-te, că mai înainte a cunoscut Domnul că vei fi statornic și în credință
Bucură-te, căci la fel ca Pavel ai vădit că pe cele rele le lucrai doar din neștiință
Bucură-te, că prin fecioara cea curată Hristos te-a luminat
Bucură-te, că prin ea Calea, Adevărul și Viața ai aflat
Bucură-te, că și pe cei ce sunt întru întunericul rătăcirii îi luminezi
Bucură-te, că acum în lumină cerească te desfătezi
Bucură-te, și ne întoarce pe noi din orice rătăcire
Bucură-te, îți cântăm ție, căutând prin tine mântuire
Bucură-te, Sfințite Mucenice Cipriane, pururea slăvite!
Condac 7
Aflând că prin acea vicleană uneltire nimic nu a sporit diavolul împotriva curăției Iustinei, ai voit să afli cu ce putere îl biruiește ea, zdrobind toate meșteșugurile lor, și ți s-a adeverit că nu poate diavolul nici a privi spre Semnul Crucii, căci foc ce-l arde și departe îl gonește ea este împotrivă-i; astfel ai început, o, Cipriane!, a înțelege puterea cu care se înarmează toți închinătorii Crucii, când aduc ei cântarea de laudă: Aliluia!
Icos 7
Scârbit ai fost mai întâi, o, Sfinte!, când ai văzut că puterea vrăjilor diavolești, pe care le credeai neînvinse, încă din pruncia ta, este biruită de o fecioară neputincioasă cu firea. Dar apoi mintea ta cea doritoare de desăvârșită cunoaștere a început să se lumineze prin cunoștința Adevărului; de care bucurându-ne, îți cântăm:
Bucură-te, vas primitor de adevărată lumină
Bucură-te, că ai venit la cunoștința adevărului printr-o fecioară creștină
Bucură-te, cel ce din pruncie ai dorit cunoașterea cea adevărată
Bucură-te, că și astăzi dracii de frica ta tresaltă
Bucură-te, că ai înfrânt puterea cu care ei odinioară te-au supus
Bucură-te, că lumea de uneltirile diavolești e păzită
Bucură-te, că prin aceasta credința nostră e întărită
Bucură-te, corabie ce ai înfruntat marea cea înfiorată
Bucură-te, că lumina lui Hristos, ca un far în furtună ți-a fost arătată
Bucură-te, că și pe noi, păcătoșii, ne aduci la liman liniștit
Bucură-te, că pe mulți să smulgi din al patimilor noian ai izbutit
Bucură-te, Sfințite Mucenice Cipriane, pururea slăvite!
Condac 8
Voind să te amăgească diavolul cu uneltirile lui, a iscodit altă înșelăciune, și mai vicleană, ca să vă amețească pe toți. Astfel, s-a prefăcut luând chipul Iustinei și a intrat la Aglaid. Acesta, crezând că nălucirea e adevărată, a strigat-o pe nume, dar minune: numai la auzul numelui fecioarei, nălucirea s-a risipit! Și noi înspăimântați fiind, cântăm lui Dumnezeu, Celui ce a dat o așa putere oamenilor bineplăcuți Lui: Aliluia!
Icos 8
Cu spaimă cumplită a alergat Aglaid la tine, Cipriane, spunându-ți cele petrecute, iar tu, rușinat, fiindcă se vedea zădărnicia și amăgirea vrăjilor tale, ai încercat nenumărate alte chipuri de asemănare, ca să-l poți face pe Aglaid sau pe tine însuți să vă puteți apropia de casa Iustinei. Dar fiind voi cu cuget necurat, nimic nu ați izbutit, căci Însuși Mirele Cel Ceresc păzea curăția prea înțeleptei fecioare; pentru acestea, noi cu umilință cântăm:
Bucură-te, că nu ai amăgit-o nicidecum pe fecioara cea curată
Bucură-te, că prin statornica Iustina multe taine s-au vădit
Bucură-te, că mai întâi puterea diavolului a fi neputincioasă s-a dovedit
Bucură-te, că puterea nebiruită a lui Hristos și a Crucii Sale s-a arătat
Bucură-te, că ai cunoscut cum întărește Dumnezeu pe Sfinții Săi în chip minunat
Bucură-te, că și azi credințele rătăcite din lume izgonești
Bucură-te, și ne înarmează pe noi prin credință împotriva celui rău
Bucură-te, și ne dă biruință împotriva diavolului, nouă, celor ce chemăm numele tău
Bucură-te, și împreună cu fecioara cea curată scapă-ne de ispitele cele neașteptate
Bucură-te, și cursele lui Veliar sfărâmă-le și fă-ni-le nouă arătate
Bucură-te, Sfințite Mucenice Cipriane, pururea slăvite!
Condac 9
Neizbutind nimic împotriva credinței celei neclintite a Iustinei și a curăției ei, prin încercarea de a o arunca în prăpastia iubirii de plăceri trupești, ai căutat a o supune pe dânsa prin ispitirile durerii, pornind asupră-i, ca și oarecând asupra lui Iov, mulțime de nenorociri. Dar ea, neîncetat rugându-se, ca și David grăia: „Nu voi muri, ci vie voi fi și voi povesti lucrurile Domnului!”. Și pentru toate proslăvea pe Dumnezeu, cântându-I: Aliluia!
Icos 9
Dar nu numai asupra ei, ci și asupra rudeniilor ei și a toată cetatea slobozind blestemul, ai adus, o, Cipriane!, vătămare din mânia cea neîmblânzită și din rușinea cea multă ce ți se făcuse, încât mulți cetățeni au mers la Iustina, voind a o sili pe ea să nu se mai împotrivească lui Aglaid, pentru a izbăvi cetatea de mulțimea vrăjilor tale. Dar ea nu prin însoțire necurată, ci prin curate și fierbinți rugăciuni, a izbăvit pe toți de tot răul, batjocorind meșteșugurile vrăjitorești. Pentru aceasta, cu toții văzând minunea, lăudăm pe Dumnezeu și cântăm ție:
Bucură-te, că nici iscoadele cele rele la rău nu au înduplecat-o
Bucură-te, că Iustina s-a dovedit slujirii lui Hristos vas plecat
Bucură-te, că mulți din aceia au cunoscut pe Hristos, prin minunata ei tămăduire
Bucură-te, că întreaga cetate a luat printr-însa izbăvire
Bucură-te, că mulți au venit atunci la credință
Bucură-te, că tu însuți ai fost zdruncinat în întreaga ta ființă
Bucură-te, că pentru a doua oară ai fost puternic cutremurat
Bucură-te, că încrederea în puterea vrăjilor tale ți s-a destrămat
Bucură-te, că așa a binevoit Dumnezeu, prin minunata fecioară, a-ți lucra mântuirea
Bucură-te, că ne înveți pe noi a răbda îndelung când suntem ispitiți
Bucură-te, că ne întărești pe noi a rămâne în credință statornici și neclintiți
Bucură-te, Sfințite Mucenice Cipriane, pururea slăvite!
Condac 10
Rușinat fiind, Cipriane, de înfrângerea ce ai suferit-o printr-o tânără fecioară, tu, cel mult învățat și iscusit foarte în lucruri vrăjitorești, și înștiințându-te că toate meșteșugurile viclene cu puterea Crucii și cu numele lui Hristos au fost biruite, ți-ai venit întru simțire și întru cunoștința Adevărului și ai început a dosădi pe draci, slăvind pe Dumnezeu și cântându-I Lui: Aliluia!
Icos 10
Văzând că te-ai trezit din somnul și întunericul neștiinței, și cu mânie sfântă îl ocărăști, acum și pe tine, care ai fost slujitorul idoleștii închinări și al diavoleștilor meșteșuguri vrăjitorești, ca să te piardă s-a pornit diavolul cu putere multă, încercând să te ucidă și, neavând tu nici un ajutor de la nimeni să te izbăvească, ți-ai adus aminte de Semnul Crucii, prin care se împotrivea Iustina, și chemând numele lui Hristos ai biruit puterea diavolului, de care lucru preaminunat cutremurați fiind, cântăm ție:
Bucură-te, Cipriane, că prin fecioara Iustina ai venit la chemarea Numelui lui Hristos
Bucură-te, că întru Numele Lui ai zdrobit pe diavolul ce se pornise împotriva ta mai vârtos
Bucură-te, că ai aflat Lumina cea adevărată
Bucură-te, împreună cu fecioara cea curată
Bucură-te, că spre spurcată însoțire n-ai putut să o pleci
Bucură-te, că în Lumina lui Hristos, acum împreună cu ea petreci
Bucură-te, și ne întărește și pe noi în chemarea Numelui lui Hristos
Bucură-te, că ni L-ai arătat nouă a fi dar prea luminos
Bucură-te, că și prin tine a sporit Biserica cea biruitoare
Bucură-te, că te-a câștigat la credință Iustina, cea curată ca o floare
Bucură-te, și ne învață și pe noi a păzi curăția
Bucură-te, și izbăvește din nevoi pe cei ce iubesc fecioria
Bucură-te, Sfințite Mucenice Cipriane, pururea slăvite!
Condac 11
Arzându-ți toate cărțile tale cele vrăjitorești înaintea credincioșilor, ai alergat la episcopul creștinesc, cerându-i lui să te unească prin Sfântul Botez cu Dumnezeul Iustinei. Și având tu inimă înfrântă și cu multă plângere pentru toate relele ce le-ai făptuit în viața ta de până atunci, primit ai fost în turma lui Hristos, căci a cunoscut episcopul buna ta râvnire. Și precum te-ai arătat odinioară grabnic la rău, te-ai dovedit apoi apring râvnitor și slujitor vrednic al Dumnezeului Celui Adevărat, neprididind a Îi aduce Lui neîncetat cântarea: Aliluia!
Icos 11
Cu mare osârdie ai alergat, Cipriane, pe calea cea strâmtă și anevoioasă, după ce ai aflat că Hristos este Calea cea Adevărată, dorind să răscumperi vremea petrecută în spurcata slujire idolească și totdeauna plângând pentru faptele cele rele de mai înainte. Drept aceea, ai mers din putere în putere și din bunătate în bunătate, încât degrab te-ai învrednicit a primi nu numai Botezul, ci ai pășit din treaptă în treaptă până la cinstea de episcop, păstorind cu râvnă turma lui Hristos. Iar pe fecioara Iustina, diaconiță și egumenă într-o mănăstire de fecioare ai făcut-o. Pe care cinstită înălțare văzând-o, cu bucurie cântăm ție:
Bucură-te, Cipriane, că așa răsplătește Dumnezeu inima curată
Bucură-te, că a cunoscut Dumnezeu râvna ta după cunoștința cea adevărată
Bucură-te, că așa miluiește Dumnezeu pe cei ce îndelungi ispitiri suferă
Bucură-te, că așa te-ai arătat arhiereu preasfințit
Bucură-te, că și pe Iustina vrednică diaconiță slujirii lui Hristos ai înălțat-o
Bucură-te, că egumenă și povățuitoare și altor fecioare ai dat-o
Bucură-te, că ai păstorit turma lui Hristos cu multă râvnă și silire
Bucură-te, că și noi alergăm la tine, ca la un adevărat păstor, cu multă dorire
Bucură-te, și ne povățuiește pe noi pe calea mântuirii
Bucură-te, și fii lângă noi mereu în ceasul ispitirii
Bucură-te, Sfințite Mucenice Cipriane, pururea slăvite!
Condac 12
Prin râvna ta și a fecioarelor cele curate povățuite de înțeleapta Iustina, se deșerta slujirea idolească, iar slava lui Hristos se înmulțea. O viață ca aceasta și a ta sârguință cea pentru slujirea lui Hristos și pentru mângâierea sufletelor omenești văzând-o diavolul, scrâșnea împotrivă-ți, voind cu orice chip să te piardă. Însă nu știa pierzătorul că o și mai mare și nepieritoare slavă îți pregătea, și sălășluire cu cetele sfinților, ca împreună cu aceștia pururea să-I cânți lui Dumnezeu cântarea: Aliluia!
Icos 12
Neștiind pierzătorul în ce chip să te piardă, căci se temea de puterea Crucii, a îndemnat pe păgâni să te clevetească înaintea ighemonului că ai părăsit păgâneasca închinare și slujire idolească, venind la creștineasca închinare a lui Hristos, și că pe mulți depărtezi de la spurcata slujire la idoli, sporind turma lui Hristos. Acestea auzind ighemonul, și neputând a te ademeni prin cuvinte meșteșugite, te-a dat la muncire cumplită, împreună cu fecioara Iustina. Iară voi toate răbdându-le și neplecându-vă la închinarea idolească, ighemonul a poruncit să vă ucidă prin tăiere de sabie. Iar împreună cu voi s-a învrednicit de cununa mucenicească și evlaviosul creștin Teoctist, care văzând moartea voastră cea nevinovată, a mărturisit și el pe Hristos. Pentru aceea, laude ca acestea aducem ție:
Bucură-te, că te-ai învrednicit a fi al turmei lui Hristos păstor nebiruit
Bucură-te, că și Iustina fecioara, nevoindu-se alături de tine s-a sfințit
Bucură-te, că de vicleanul ighemon n-ați fost amăgiți
Bucură-te, că v-ați arătat mărturisitori ai lui Hristos neclintiți
Bucură-te, că astfel, de cunună mucenicească ați fost învredniciți
Bucură-te, că acum prin sfintele tale moaște multe tămăduiri se dăruiesc
Bucură-te, că râuri de daruri se revarsă celor ce te cinstesc
Bucură-te, că și noi cu mare credință la tine năzuim
Bucură-te, că prin ale tale sfinte moaște ajutor și mântuire nădăjduim
Bucură-te, și te roagă pentru noi împreună cu Sfânta Iustina și Sfântul Teoctist
Bucură-te, și primește de la noi, ca jertfă de laudă, acest smerit acatist
Bucură-te, Sfințite Mucenice Cipriane, pururea slăvite!
Condac 13
O, preasfințite Cipriane, Ierarhul cel cinstit al lui Dumnezeu, nevoitorule preatare, împreună cu Sfânta Muceniță Iustina și Sfântul Mucenic Teoctist, roagă-te lui Hristos Dumnezeu pentru cei ce pururea te cinstesc și cu cântări măresc sfântă pomenirea ta, și cu rugăciunile tale îmblânzește pe Stăpânul Hristos, pentru toți mijlocind iertare de greșeli și izbăvire de toate cursele și ispitirile diavolești, ca mântuindu-ne, să-L cântăm împreună cu tine, în vecii nesfârșiți, cântarea îngerească: Aliluia! (acest condac se zice de trei ori)
Apoi se citesc iarăși Icosul 1 și Condacul 1:
Icos 1
Minunată s-a arătat viața ta, Sfinte, că din pruncie slujirii idolești ai fost închinat, dar cunoscând Domnul râvna ta după cunoașterea cea adevărată, ți-a descoperit ție, printr-o fecioară curată, pe Hristos-Singur-Adevărul, de care taină și pronie dumnezeiască minunându-ne, cu credință cântăm ție:
Bucură-te, cel ce ai înfrânt slujirea idolească
Bucură-te, că ai vădit înșelăciunea diavolească
Bucură-te, că la cunoștința adevărului ai râvnit
Bucură-te, cel ce și în păgânească cunoștință te-ai arătat iscusit
Bucură-te, cel ce diavolești meșteșuguri și vrăjitorii ai cunoscut
Bucură-te, că pe toate acestea mai apoi de ocară le-ai făcut
Bucură-te, că poți să ne scapi de ispita diavolească
Bucură-te, că ne izbăvești de rătăcirile eretice
Bucură-te, că ne arăți calea spre adevăr
Bucură-te, că rugăciunile tale de tot răul ne scapă
Bucură-te, ajutorul celor înviforați
Bucură-te, că lumina ta tuturor o împarți
Bucură-te, Sfințite Mucenice Cipriane, pururea slăvite!
Condac 1
Cela ce mai înainte ai fost învățător răutății și te-ai arătat Arhiereu prin cinstita fecioară Justina, și ca un păstor înțelept, din spinii înșelăciunii ai înflorit ca o floare prea frumoasă, și pe noi credincioșii, ne-ai umplut cu miresmele tămăduirilor și de razele minunilor tale, întărește-ne ca să-ți cântăm ție: Bucură-te, Sfințite Mucenice Cipriane, pururea slăvite!